چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

بیوگرافی بهاره رهنما

آیدانیتو فضای هوشمند مشاوره و آموزش

بیوگرافی بهاره رهنما

۳۳۳ بازديد

بانوی پرتلاش سینما و تئاتر

بهاره رهنما مصداق بارز خانم‌هایی است که از هر انگشتشان یک هنر می‌چکد. البته واقعاً هنر به‌مثابه خود هنر. او سال‌هاست علاوه بر بازیگری درزمینهٔ کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، داستان‌نویسی، شعر و ... فعالیت دارد. در کنار حضور مستمرش در فعالیت اجرایی، تحصیلاتش را هم ادامه داده است. از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های او در سینما می‌توان به بازی در «نان، عشق، موتور ۱۰۰۰»، «سن‌پترزبورگ»، «ورود آقایان ممنوع» و... اشاره کرد. بهاره رهنما همچنان یکی از هنرمندان فعال در حیطه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی است. خودش را یک زن قوی و آزاده می‌داند و با ازدواج اخیرش این را به همه ثابت کرد. بهاره رهنما و پیمان قاسم‌خانی پس حدود ربع قرن به زندگی مشترکشان پایان دادند. خانم رهنما اکنون با امیرخسرو عباسی زندگی می‌کند.

 

خانواده تمام هنری
 
بهاره رهنما دهم آذر ۱۳۵۲ در اراک متولد شد. پدرش جلال رهنما و مادرش پروین قائم‌مقامی بازیگر سینما و تلویزیون است. برخلاف روال عادی دنیای هنر که فرزندان به‌واسطه والدینشان بازیگر می‌شوند، این بار یک مادر بود که به‌واسطه دخترش بازیگر شد. انصافاً خانم قائم‌مقامی هم در عرصه طنز دست‌کمی از دخترش ندارد. حتماً بازی شیرین او در مجموعه‌های «مرد هزارچهره»، «ساختمان پزشکان» و ... را به یاد دارید. البته در خانواده خانم رهنما افراد هنرمند بازهم دیده می‌شوند (تقریباً تمام اعضای خانواده، خانواده سابق البته) که به آن‌ها هم اشاره خواهیم کرد. هرچند که بعید است برای کسی ناآشنا باشند. از همه این‌ها که بگذریم بهاره رهنما دوره لیسانس را در رشته ادبیات نمایشی و فوق‌لیسانس را در رشته حقوق قضایی به پایان رسانده است. او به‌واسطه مطالعه فراوان و جدی از سطح سواد بالایی درزمینهٔ سینما و تئاتر برخوردار است.

 

سلام سینما
 
فیلم سینمایی «افعی» در سال ۱۳۷۱ اولین حضور حرفه‌ای بهاره رهنما به‌عنوان بازیگر بود. او بعد از آن در فیلم سینمایی «عاشقانه» با پیمان قاسم‌خانی که آن زمان نامزدش بود، همبازی شد. آغاز دهه هشتاد آغاز یک‌ فصل نو در فعالیت سینمایی بهاره رهنما بود. او در «نان، عشق، موتور ۱۰۰۰» توانایی بالای خود درزمینهٔ طنز را به نمایش گذاشت و بازی‌اش در «گاوخونی» تحسین همگان را برانگیخت. بهاره رهنما یکی از معدود بازیگران زن موفق ایرانی درزمینهٔ طنز به‌حساب می‌آید. او در آثار بسیاری همچون «دایره‌زنگی»، «چارچنگولی»، «پوپک و مش‌ماشاالله»، «ورود آقایان ممنوع»، «طبقه حساس»، «خوب، بد، جلف»، «آیینه بغل» و ... به ایفای نقش پرداخته است. ازجمله بازی‌های جدی او نیز می‌توان به فیلم «جرم» ساخته مسعود کیمیایی اشاره کرد.

 

تلویزیون
 
بهاره رهنما فعالیتش در تلویزیون را در سال ۱۳۷۵ با مجموعه «بازگشت به خانه» آغاز کرد. «من یک مستأجرم»، «مرد هزارچهره»، «چک برگشتی»، «پژمان» از پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های است که بهاره رهنما در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده است. خانم راهنما در مجموعه‌های «شب‌های برره»، «باغ مظفر» و «شمس‌العماره» نیز به‌عنوان یکی از اعضای تیم نویسندگیحضور داشت.

 

همه‌کاره در تئاتر
 
از همان دهه ۷۰ بهاره رهنما حضور جسته‌وگریخته‌ای در تئاتر داشت. اما در آغاز دهه ۹۰ بود که فعالیت او بر روی صحنه‌های نمایش پررنگ و پررنگ‌تر شد. خانم رهنما در میان سال‌های ۸۷ تا ۹۵ در نزدیک به ۲۵ نمایش به ایفای نقش پرداخته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «خدای کشتار»، «هاملت با سالاد فصل» و «سونات پاییزی» اشاره کرد. او در سال ۱۳۹۱ با نمایش «این تابستان فراموشت کردم» اولین تجربه کارگردانی خود را به دست آورد. بعد از آن نیز در چندین اثر نمایشی به‌عنوان نویسنده یا کارگردان حضور داشته است. «آرامش زن زیبایی است که شوهر دارد» و «دورهمی زنان شکسپیر» نمایشنامه‌هایی به قلم بهاره رهنما هستند. همسر سابقش پیمان قاسم‌خانی درباره بازی او بر روی صحنه‌های تئاتر می‌گوید: «در این چند وقت که بازی‌های او را در تئاتر دیدم، تازه به استعدادش پی برده‌ام... در چند کار اخیری که از او دیدم فهمیدم، توانایی‌هایی داشته که دیده نشده و حتی خود من هم که نزدیکش هستم ندیده بودم.»

 

ازدواج طلاق ازدواج
 
اما برسیم به مقوله شیرین و جنجال‌برانگیز ازدواج. بهاره رهنما در سال ۱۳۷۰ آن‌طور که خودش می‌گوید، به‌طور اتفاقی در خیابان ولی‌عصر تهران با پیمان قاسم‌خانی آشنا شد. پیمان قاسم‌خانی فیلم‌نامه‌نویس، بازیگر و کارگردان مشهور سینما و تلویزیون است که آثار خاطره‌انگیزی همچون «مارمولک»، «مکس»، مجموعه‌های «شب‌های برره»، «ساختمان پزشکان» و ... را به رشته تحریر درآورده است. مهراب برادر پیمان هم از فیلم‌نامه نویسان مشهور کشور می‌باشد که با شقایق دهقانازدواج‌کرده است. آشنایی این زوج هنرمند ۵ سال به بعد منجر به ازدواج شد. ازدواجی که ۲۳ سال به طول انجامید. حاصل آن هم دختری بود به نام پریا. پریا متولد سال ۱۳۷۶ است و مشغول به تحصیل در رشته موسیقی می‌باشد. او در فیلم سینمایی «بانو» و یک نمایش به نام «پنجره‌ها» نیز بازی کرد تا توانایی خود را در حرفه‌‌ی والدینش هم محک بزند.

 به پایان رسیدن زندگی عاشقانه این زوج دوست‌داشتنی بعد از این همه سال کمی غیرمنتظره بود اما به هر حال اتفاق افتاد. جدایی‌ای که علت دقیق آن نامشخص است. بهاره رهنما از ادامه رابطه‌ی دوستانه خود با همسرش سابقش پس از جدایی گفت: «پیمان قاسم‌خانی قدیمی‌ترین دوست من است. ما ۲۴-۲۵ سال است که با هم دوستیم و ادامه پیدا نکردن زندگی مشترکمان دلیل نمی‌شود که دوستی‌مان لطمه ببیند» او و همسرش سابقش بعد از جدایی موفق شده بودند خود را هجمه‌ها و حواشی رسانه‌ای دور نگه دارند. اما با انتشار خبر ازدواج مجدد بهاره رهنما سیل عظیم انتقادات و قضاوت‌ها بود که به سمتش روانه شد. بهاره رهنما هم هر بار با انتشار تصاویری از خود و همسرش آتش مخالفان را تندتر می‌کرد. اما او به چیزی اعتقاد داشت و گوشش بدهکار حواشی نبود. می‌گوید: «برای انتشار عکس‌هام مهم‌ترین دلیلم جرئت و جسارت دادن به تمام زن‌های غمگین اطرافم بود. اونهایی که فکر می‌کند زندگی با یک‌بار جدایی تموم شده و هیچ قصه تازه‌ای در راه نیست.»

خبر ازدواج بهار رهنما با امیرخسرو عباسی مالک برند آرایش بهداشتی هاینس و ژاکسیاست در شهریور ۱۳۹۶ رسانه‌ای شد. یعنی دو سال بعد از جدایی از همسر اولش. آشنایی این دو از زمانی که بهاره رهنما مدل تبلیغاتی برند هاینس بود، شروع شد. این دو در صورتی که نزدیک به دو سال دورادور باهمدیگر همکاری داشتند، به‌صورت کاملاً اتفاقی در فرودگاه مشهد با یکدیگر روبه‌رو شدند و امیرخسرو عباسی فردای آن روز از خانم بازیگر خواستگاری کرد.

 

سیاسی
 بهاره رهنما
 و همسر سابقش ازجمله ۱۴۰ هنرمند ایرانی بودند که با امضا طوماری در مورخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ همراه با سایر اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان، ضمن قدردانی از انصراف دکتر عارف، از نامزد حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری علناً حمایت کردند. او حمایتش از حسن روحانی را در انتخابات بعدی (۱۳۹۶) حتی مصمم‌تر ادامه داد و بارها با شال و پرچم بنفش در تجمع‌های انتخابی حضور پیدا کرد. خانم رهنما همچنین از حامیان میرحسن موسوی در انتخابات ۱۳۸۸ بود.

گوزن
 
بهاره رهنما هم مانند بسیاری از بازیگران رستوران‌داری را به‌عنوان شغل دومش انتخاب کرده است. او صاحب یک کافه‌رستوران به نام گوزن در حوالی سعادت‌آباد تهران است. البته خانم رهنما سعی می‌کند از این مکان برای انجام برخی فعالیت‌های هنری و اجتماعی‌اش نیز استفاده کند. فعالیت‌هایی ازجمله نمایشنامه خوانی و برگزاری گالری‌های نقاشی و عکاسی. او در اقدامی جالب، هرماه آثاری از هنرمندان جوان را برای فروش روی دیوار رستورانش نصب می‌کند و سود این کار را به بچه‌هایی که درگیر بیماری‌های خاص هستند، تعلق می‌دهد.

 

فعالیت‌های دیگر
تهیه‌کنندگی
 را هم به لیست فعالیت‌های هنری بهاره رهنما اضافه کنید. او سابقه تهیه‌کنندگی آلبوم علی شوکت، خواننده جوان موسیقی راک را در کارنامه خود دارد. آلبومی که چند ترانه آن نیز از کتاب «زن باران» بهاره رهنما گرفته شده است.

بهاره رهنما تاکنون چهار کتاب به نام‌های «چهارشنبه و یک کلاه‌گیس»، «مالیخولیای محبوب من»، «زن باران»، «ماه هفت شب» به چاپ رسانده است. داستان، وب نوشته، نوشته‌های روزانه و شعر محتویات این کتاب‌هاست.

خانم رهنما همچنین سابقه فعالیت به‌عنوان مدل لباس را هم برای برند ریماه دارد.

 

شکایت و شکایت کشی
 
دی‌ماه ۱۳۹۳ او و پیمان قاسم‌خانی از نادر فتوره‌چی به علت یادداشت‌هایش در فیس‌بوک شکایت کردند. فتوره‌چی در آن یادداشت‌ها آن دو را به فرصت‌طلبی برای مطرح‌شدن متهم کرده بود. فتوره‌چی پس از این شکایت دادگاهی شده اما با قرار کفالت آزاده شده و بهاره رهنما هم پس از مدتی شکایتش را پس گرفت.

 

سانچی و عصبانیت خانم بازیگر از مسئولین
 بهاره رهنما
 با انتشار متنی در صفحه شخصی اینستاگرامش، انتقاد خود نسبت به برخورد مسئولین پس از سانحه سانچی را ابراز کرد. او نوشت: «هیچ‌کس جوابگو نیست؟ با لحن طلبکار با مردم حرف می‌زنید؟ کوچک‌ترین اعتراضی را به هزار چیز ربط می‌دید؟ آخه تا کی باید شاهد این فجایع باشیم و بعد سکوت و همچنان به میزهاتون بچسبید! آقایون خودتون رو بگذارید جای خانواده‌های داغدار! لطفاً لااقل پاسخگو باشید! تسلیت مردمم، تسلیت به ایران.»

 

پست جنجالی
 
چندی پیش جملاتی از بهاره رهنما در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد که به گمان بسیاری از کاربران نشان از زن‌ستیزی این بازیگر داشت. هرچند که او در توضیح اعلام کرد که آن‌ها جملاتی از نمایشنامه‌های اوست. اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. چندی بعد بهاره رهنما تصویری از یک حیوان خانگی جمله‌ای عجیب که این بار معنایی مردستیزانه داشت را منتشر کرد و بار دیگر جنجال‌آفرین شد. خانم بازیگر با انتشار تصویر یک سگ خانگی نوشت: «همه سگ‌ها از همه مردای دنیا بهترن...»

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.